حزب کمونیست ایران

نباید اجازه داد رژیم ایران در واکسینه کردن رایگان مردم از خود سلب مسئولیت کند

منابع خبری رژیم می گویند که موج جدیدی از شیوع بیماری کرونا در شهرهای ایران آغاز شده‌است و وزارت بهداشت ایران با هشدارهای پیاپی اعلام کرده شماری از شهرهای ایران که در وضعیت مناسبی بودند، رو به وخیم شدن می‌روند. انتظار می‌رود با افزایش سفرهای نوروزی، شمار مبتلایان به بیماری کرونا افزایش پیدا کند و تعداد شهرهای قرمز بیشتر شود. براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است. منابع رژیم، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در ایران را یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر ذکر می کنند. اما براساس تحقیقات و مدل سازیِ انجام شده روشن شده است که  تعداد مبتلایان و فوت شده‌های کرونا در ایران چند برابر آمار دولتی است.

در چنین شرایطی و در حالیکه در تمام جهان دولتها مسئولیت تهیه واکسن و توزیع رایگان آن برای شهروندان را بر عهده گرفته اند، جمهوری اسلامی از خصوصی کردن این ماده حیاتی برای نجات جان انسانها سخن می گوید. چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی از واگذاری امر واردات واکسن بیماری (کوید 19) به بخش خصوصی سخن گفت. به دنبال سحنان روحانی، سازمان غذا و دارو در ایران اعلام کرد که واردات واکسن کرونا آزاد است. این در حالی است که بر اساس قوانین مصوب همین رژیم، تهيه، خريد و تامين دارو و تجهيزات پزشكی در ایران انحصارا از وظایف سازمان غذا و داروست که یک سازمان دولتی است. اما مسئله از یک اظهار نظر رئیس جمهور فراتر رفته است و حتی پیش از علنی کردن این سیاست از زبان حسن روحانی، دستور العمل آن در رده های پائینترِ اداری صادر شده بود. مدیرکل اداره “امور دارو و مواد تحت کنترل”،در نامه ای برای شرکت‌های واردکننده دارو و فرآورده‌های پزشکی با عنوان:”فراخوان تامین واکسن کووید-۱۹” نوشته بود که چنانچه این شرکت ها قادرند واکسن کووید-۱۹ را از منابع معتبرِ مورد تاییدِ این سازمان تامین کنند، به قید فوریت، درخواست خود را به اداره بازرگانیِ اداره کلِ دارو و مواد تحت کنترل، ارائه کنند.

بنابر این روشن است که اگر اعتراض و مبارزه مردم، دولت را ناچار نکند که خود راسا امر وارد کردن و توزیع رایگان این واکسن را برعهده بگیرد، جان و زندگی مردم گروگان مافیاهای شناخته شده بازرگانی در ایران قرار می گیرند.

تامین واکسن کرونا و به طور کلی دارو، از وظایف دولت‌ها و حکومت‌ها و یک مطالبه عمومی است و واکسینه کردن رایگان، مردم نیز بر عهده دولت است. واگذار کردن واردت این واکسن به بخش خصوصی با توجه تقاضای شدیدی که برای تهیه آن وجود دارد، دستِ مافیاهای اقتصادی ایران و در راس آنها سپاه پاسداران را برای کسب سودهای کلان باز می گذارد. بعلاوه از این طریق راه برای وارد کردن واکسن های بی کیفیت نیز باز می شود و  طبیعی است که بخشهای محروم و تهیدست جامعه توانائی خرید آنرا نخواهند داشت. به این ترتیب ویروس در سطح کشور به حیات خود ادامه خواهد داد و خطر نه تنها از سر مردم ایران بلکه از سر مردم منطقه نیز رفع نحواهد شد. روشن است که قربانی های بیشتر در ایران و در منطقه حاصل این سیاست رژیم اسلامی خواهد بود.

تا همین اکنون جمهوری اسلامی از لحاظ تزریق واکسن کرونا از عقب مانده ترین کشورهای منطقه است: سایت “جهان ما در آمار”  میزان تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف را منتشر کرده است و بر اساس آمار این موسسه، در ایران تاکنون مجموعا ۱۲۴ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. براساس این گزارش تاکنون در امارات متحده عربی بیش از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. اسرائیل تاکنون با تزریق حدود نه و نیم میلیون دوز عملا موفق به واکسینه کردن بیش از نیمی از جمعیت خود شده است. ترکیه تاکنون موفق به تزریق حدود ۱۴ میلیون دوز واکسن کرونا شده است. به این ترتیب، ترکیه بیش از صد برابر ایران واکسن کرونا تزریق کرده است. عربستان سعودی نیز تاکنون حدود سه میلیون و ۶۴۵ هزار دوز واکسن کرونا تزریق کرده است. مراکش بیش از هفت میلیون نفر و بنگلادش بیش از پنج میلیون نفر را دست‌کم یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده‌اند. جمهوری اسلامی مدعی شده بود تا پایان سال، تزریق دو میلیون و هشتصد هزار دوز واکسن کرونا را عملیاتی کند. اکنون رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعتراف کرده است که ایران تا پایان اسفند تنها موفق به دریافت ۴۲۰ هزار دوز واکسن کرونا شده است.

رژیم جمهوری اسلامی در ابتدای شیوع این بیماری، با برخورد امنیتی و مخفی نگهداشتن آن از مردم به مدت بیش از یک ماه، عامل شیوع گسترده آن در ایران بود. پس از آن و تاکنون نیز با دادن آمارهای غیر واقعی و فریبکارانه از میزان مرگ و میر و عدم فراهم آوردن امکانات لازم  برای جلوگیری از گسترش آن موجب افزایش جهش وار ابتلا و مرگ و میر بیشتر شده است.

جمهوری اسلامی که هر ماه میلیاردها دلار هزینه دم و دستگاههای عریض و طویل و متعددِ سرکوب و تأمین هزینه دخالت در کشورهای منطقه می کند، نمی تواند ادعا کند که برای تهیه واکسن کرونا منابع مالی لازم را در اختیار ندارد. با کسر کوچکی از این هزینه های سرسام آور می توان به سادگی واکسن مورد نیاز  مردم ایران را تهیه نمود و به طور رایگان در اختیار همگان قرار داد. نباید اجازه داد که جمهوری اسلامی در مقابل تهیه واکسن کرونا با واگذاری آن به بخش خصوصی از خود سلب مسئولیت کند. دولت را برای عقب نماندن از کشورهای منطقه در زمینه تهیه و تزریق واکسن باکیفیت و رایگان کرونا باید تحت فشار گذاشت.