حزب کمونیست ایران

با دفاع از محیط زیست کردستان  یاد عزیز شریف باجور و یارانش را  گرامی بداریم

سوم شهریور سالروز جانباختن شریف باجور , محمد پژوهی، امین حسین زاده و رحمت حکیمی نیا، بود. این عزیران فعالین پرشور  محیط زیست در کردستان بودند که برای حفظ جنگل‌های بلوط زاگروس و همه حیوانات و جانوران ساکن آن  جان باختند.  فعالین محیط زیست کردستان با کار پیگیر و خستگی ناپذیر خود یاد جانباختگان عزیز محیط زیست را گرامی میدارند.

در کردستان دو نیرو در جدال بر سر محیط زیست رو در روی هم ایستاده اند و خواست‌ها آنچنان روشن است که هر ناظر معمولی با کمترین دقت متوجه خواهد شد که در دو سوی این جبهه و نبرد کدام جریان ها در مقابل هم قرار گرفته اند .

رژیم جمهوری اسلامی ایران یک سوی جنگ بر سر محیط زیست در کردستان است. این رژیم از بدو روی کار آمدن، آگاهانه و با برنامه در صدد تخریب محیط زیست کردستان بوده است .آتش زدن جنگل‌ها، مین گذاری در مناطق مرزی، توپ و خمپاره باران کوهستانها و مراتع، غارت منابع طبیعی، استخراج بی رویه معادن، خشکاندن دریاچه اورمیه و تالابها، منتقل کردن زباله های سمی در حومه شهرها و حتی آلوده کردن رودخانه ها،  کشیدن جاده های نظامی به بالای کوهها و تپه ها تنها چند نمونه از تلاش‌های بدون وقفه حکومت اسلامی در ضربه زدن و به نابودی کشاندن محیط زیست کردستان بوده است .

عدم سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کردستان عملاً به تهدید محیط زیست منجر شده و حتی در مواردی  علاوه بر قطع درختان، به  تشویق افراد در کردستان به شکار و فروش سنجاب، روباه، گرگ، خرس، کبک و دیگر پرندگان و جانوران شده است .قوانین دست و پاگیر و ارتجاعی رژیم با ضربه زدن به محیط زیست همراه بوده است، برای نمونه استفاده از دوچرخه سواری برای زنان ممنوع اعلام شد که مانع راه انداختن  فعالیتهای دوچرخه سواری  که علاوه بر اهمیت آن برای سلامتی، به دست یافتن به هوای تمیزی در شهرها منجر خواهد شد .

آب که حیاتی ترین مایحتاج انسان و هر موجود زنده دیگری است، با سیاست های اشغالگرانه رژیم در کردستان با بحران جدی روبرو شده و اینک کمبود آب در یکی از پر آب ترین مناطق ایران و خاورمیانه به امری عادی و روزمره تبدیل شده است .

عدم سرمایه گذاری در ترانسپورت سالم تر و از جمله شبکه های قطار بین شهری و مترو داخل شهری،  ایجاد جاده های کم خطر و با استاندارهای قابل قبول جهانی، نبودن شبکه های ترانسپورت هوایی مردم را ناچار به استفاده کردن از وسایل تقلبه شخصی و عموماً کهنه و سرشار از مواد سمی برای کثیف کردن هوا و آلوده کردن جاده ها و رودخانه ها کرده است .

علاوه بر تلاش سیستماتیک رژیم برای نابودی محیط زیست کردستان و آلوده کردن خاک، هوا و آب ، رژیم با فعالین محیط زیست بعنوان یک دشمن و خطر برخورد کرده و با دستگیری، شکنجه، زندانی و حتی کشتن آنها جنبش دفاع از محیط زیست کردستان را با مشکلات و خطرات بیشتری روبرو کرده است .

عدم وجود تکنولوژی مناسب برای بازیافت زباله ها، تصفیه کامل فاضلابها،بی توجهی به انرژی سبز و غیر فسیلی، منجر به آلودگی بیشتر خاک و آب می شود، موجب خطرات زیادی برای انسان‌ها و همه جانداران موجود دیگر در کردستان  است .

در قطب و جبهه مقابل رژیم اسلامی، جنبش قوی و رو به گسترش دفاع از محیط زیست کردستان قرار دارد. شکل گیری دهها نهاد و تشکل دفاع از محیط زیست، مخالفت با شکار و دفاع از حقوق حیوانات، تشکیل کلاسهای آموزشی برای ضرورت دفاع از محیط زیست ، درختکاری و جلوگیری از جنگل زدایی  و حتی با دست خالی ‌با کمترین امکانات ممکن به خاموش کردن آتش جنگل‌ها پرداختن،  فعالیتی روتین و روزمره در کردستان است .

دفاع از محیط زیست در کردستان در پیوندی تنگاتنگ با دیگر عرصه های مبارزه علیه حکومت اسلامی  گره خورده است. حق تشکیل تجمع و تشکل اولین خواست فعالین محیط زیست کردستان است. شرکت وسیع زنان در این جنبش عملاً به خواست برابری زن و مرد و لغو تبعیض  جنسیتی پیوند می‌خورد . فعالیت محیط زیستی اساساً جنبشی آموزشی است و به آگاه کردن مردم به ضرورت دفاع از محیط زیست و دفاع از حقوق حیوانات مرتبط می شود. انتشار ادبیات محیط زیستی به زبان مادری، به ضرورت حق آموزش به زبان مادری بر می گردد .فعالین محیط زیست کردستان پیشقراولان جنبش های مدنی و اجتماعی در کردستان هستند و برای دفاع از محیط زیست سالم با زندان، شکنجه و مرگ روبرو بوده اند .

کردستان سرزمین هزاران فعال پرشور دفاع از محیط زیست است که در سخت ترین شرایط بر پرنسیپ های انسانی و جهانشمول پافشاری می کنند . هزاران فعال زن و مرد مدافع محیط زیست کردستان شبانه روز برای پیشگیری از آلوده شدن بیشتر محیط زیست تلاش می کنند.  این فعالین در همان حال در هر فاجعه طبیعی و یا دستکرد انسان‌ها، از جمله زلزله ، آتش گرفتن جنگل‌ها ، سیل ، آلوده شدن رودخانه ها و دریاچه ها اولین کسانی هستند که با کمترین امکانات به نجات و کمک به انسان‌ها و دیگر جانداران می شتابند .

در سالگرد جانباختن فعالین محیط زیست کردستان ، با دفاع از حقوق حیوانات ، با جنبش درختکاری و جلوگیری از جنگل  زدایی، با پاک نگاه داشتن محیط کار و زندگی خود، با جمع آوری زباله ها و با تلاش برای بازیافت زباله ها و بویژه پلاستیک و دیگر مواد شمیایی که برای صدها سال زمین و آب‌ها را آلوده می کنند، با آموزش هرچه بیشتر مردم و بویژه از دوران کودکی و از مهدکودک ها و مدارس، با استفاده بیشتر از ترانسپورت کمتر آلوده کننده و بویژه با گسترش دوچرخه سواری برای زنان و مردان، یاد جانباختگان محیط زیست را گرامی می داریم .