حزب کمونیست ایران

بحران کرونا، فرصتی برای سازماندهی عمل جمعی

در ادامه گسترش خواست واکسیناسیون رایگان و همگانی کرونا، هفت کانون و انجمن و نهاد کارگری دیگر به حرکت سراسری برای مطالبه واکسیناسیون کرونا پیوستند. اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، کانون صنفی فرهنگیان گیلان، اتحاد بازنشستگان، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کانون صنفی فرهنگیان قزوین، انجمن صنفی بازنشستگان کشوری و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با نوشتن بیانیه‌هایی جداگانه اهمال در خرید واکسن‌های تایید شده کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی را مساوی با بازی کردن با جان میلیون‌ها تن از مردم ایران دانسته‌اند. صدور بیانیه و تأکید بر خواست واکسیناسیون رایگان و همگانی از جانب هفت انجمن و نهاد کارگری در شرایطی است که قبلا نیز دوازده نهاد کارگری از جمله گروه کارگری/معلمی ۱۹ اسفند، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان؛ کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، اتحاد بازنشستگان ایران،اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان، کانون گفتگوی بازنشستگان تأمین اجتماعی، اتحاد بازنشستگان ایران، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران وکمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری در دو بیانیه جداگانه بر تأمین و در دسترس قرار دادن فوری و رایگان واکسن کُرونا به عنوان خواست فوری و  مبرم مردم ایران تأکید کردند.

امضاکنندگان بیانیه اتحاد بازنشستگان ضمن مقایسه عملکرد مسئولان رژیم جمهوری اسلامی با دولت های حاکم در سایر کشورها نوشته‌اند: «بسیاری از کشورها برای مقابله با ویروس کرونا به واکسیناسیون رو آورده‌اند تا جمعیت خود را در برابر ویروس مرگبار کرونا ایمن کنند، اما مسئولان و دست اندرکاران کشور ما تاکنون فقط حرف زده‌اند؛ بدون داشتن کمترین دانش علمی حکم ممنوعیت استفاده از واکسن‌های فایزر و واکسن مشترک انگلیس و سوئد را صادر کرده‌اند؛ تا امروز کمترین اهمیتی به افکار عمومی و مطالبه‌ی واکسیناسیون عمومی و رایگان نداده‌ و از هیچ جای دیگری هم به صورت انبوه واکسنی وارد نکرده‌اند.»کانون صنفی فرهنگیان استان گیلان نیز «به حاکمیت هشدار می دهد،جان مردم را وجه المصالحه نگرش های ایدئولوژیک و دعواهای سیاسی مرسوم قرار ندهد». این کانون اعلام کرده که «هرگونه اصراری بر محروم کردن مردم از واکسن مطلوب، مطابق با استاندارهای جهانی و سازمان بهداشت جهانی، تلاش و مشارکت در مسیر مرگ و میرهای ناشی از کرونا، کشتار عامدانه محسوب می شود.»امضاکنندگان بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان ضمن هشدار به مسئولان کشور در خصوص «عواقب تاخیر در واکسیناسیون فوری و سراسری کشور» مسئولیت هرگونه رخدادی را متوجه آنان کرده‌ اند». کانون صنفی معلمان ایران (تهران) نیز با انتشار بیانیه ای خواهان لغو تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس شدند. کانون صنفی معلمان ایران اعلام کرده که اصرار غیرمنطقی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس عملاً موجب افزایش مبتلایان کرونا در میان معلمان و دانش‌آموزان و جان باختن تعدادی از همکارانمان در استان‌های مختلف شده است».

بیانیه هشدار دهنده هفت کانون و انجمن و نهاد کارگری و تأکید آنها بر مطالبه واکسیناسیون رایگان و همگانی کرونا گوشه ای از نفرت و انزجار عمومی مردم ایران از سخنان اخیر خامنه ای و فتوای وی مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن از کشورهای غربی را بازتاب می دهد. فتوای ضد انسانی خامنه ای، امتناع از خرید واکسن و دشمنی آشکار رژیم جمهوری اسلامی با مردم ادامه همان سیاستی است که در طی یکسال گذشته در قبال شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته شده است. سران رژیم جمهوری اسلامی از همان ابتدا با پنهانکاری عامدانه در مورد حقایق مربوط به زمان انتقال ویروس کرونا و ابعاد شیوع آن، مقاومت در برابر خواست قرنطینه شهرها و اماکن مذهبی، عدم تأمین ملزومات رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فقدان یک استراتژی روشن در مقابله با همه گیری این ویروس مرگبار، بحران کرونا را به یک فاجعه هولناک برای مردم ایران تبدیل کردند. در نتیجه در ماندگی رژیم در مقابله با این بحران ده ها هزار نفر جان خود را از دست داده اند و تأثیرات آن بر توسعه فقر و بیکاری و گسترش آسیب های اجتماعی نیز دهشتناک بوده است.

درست در چنین شرایطی که تداوم بحران فاجعه بار کرونا کار و زندگی و امنیت جانی میلیون ها خانواده کارگری و تهیدستان شهری را در معرض نابودی قرار داده است، فعالان کارگری لازم است درماندگی و استیصال رژیم در مقابله با این بحران و تعلل و امتناع از خرید واکسن را به فرصتی برای سازماندهی عمل جمعی علیه عاملان وضع موجود تبدیل کنند.اکنون تأمین و ارائه رایگان واکسن کرونا به همگان به یکی از حیاتی ترین و عاجل ترین نیاز مردم ایران تبدیل شده است. لازم است فعالان و پیشروان جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی با توده ای کردن هر چه بیشتر این خواست و مطالبه، به هر شکلی که می توانند رژیم جمهوری اسلامی را برای خرید واکسن کرونا و ارائه رایگان آن به عموم مردم تحت فشار قرار دهند.