حزب کمونیست ایران

فقر و بازار فروش اعضا بدن در ایران

ایرانِ تحت حاکمیت رژیم اسلامی جزو معدود کشورهای جهان است که فقر مالی و نداشتن هیچ امیدی به بهبود شرایظ زندگی و فلاکت مطلق، بخشی از مردم  را  ناچار به فروش اعضا بدن خود و خانواده  کرده است . دلالانِ بازار فروش اعضا بدن، پزشکانی که جز سود و در آوردن پول بیشتر به هر قیمتی به چیزی نمی اندیشند، خریدارانی که بیماری دارند و می توانند اعضا بدن فقرا را بخرند، یکی از شنیع ترین و نا انسانی ترین تجارت ممکن را شکل داده اند .

فرهنگ اهدای اعضا بدن بعد از مرگ در ایران بسیار پایین بوده، در نتیجه تعداد زیاد از بیماران که احتیاج به بخشی از اعضا بدن دارند و فقر عمیقی که در جامعه وجود دارد، تراژدی تجارت فروش اعضا بدن  فقرا را در جامعه ایران بوجود آورده است .

آگهی فروش اعضا بدن در پیرامون تعدادی از بیمارستان‌ها که عمل جراحی در آن صورت می گیرند به امری عادی تبدیل شده و بازار فروش اعضا بدن با حضور دلالان و واسطه هایی که بیمار، فروشنده اعضا بدن و دکتر و مرکز جراحی را بهم مربوط می کنند، پیچیده تر و خطرناک تر شده است.  اینک علاوه بر نصب آگهی بر در و دیوار برای فروش اعضا بدن جوانان، بازار فروش در شبکه های اجتماعی هم رواج یافته است .

باندهای مافیایی که عمدتاً وابسته به حکومت اسلامی بوده و یا از اراذل و اوباش نزدیک به نیروهای نظامی و امنیتی و یا آخوندها هستند، وارد بازار و تجارت اعضا بدن شده و حتی در مواردی کودکان را می دزدند و اعضا بدن آنها  را توسط قصابانی که اسم خود را پزشک و جراح نهاده اند، بیرون آورده و بعداً این کودکان سر به نیست می شوند .

تجارت اعضا بدن در ایرانِ تحت حاکمیت رژیم اسلامی چنان رونقی گرفته است که ثروتمندانِ عرب و منطقه هم به همین منطور به ایران می آیند و حتی در مواردی فرد فروشنده اعضا بدن را به خارج ایران برده و در بیمارستان دلخواه خود عمل جراحی را انجام می دهند. وبسایت و روزنامه “تجارت نیوز” که پایگاه آن در ایران است در این باره می نوسد:

“قیمت اعضای بدن نرخ ثابتی ندارد. هر فروشنده و خریداری قیمت خود را تعیین می‌کند. یکی می‌گوید کلیه ۱۵۰ میلیون تومان و آن یکی می‌گوید ۵۰۰ میلیون تومان. کبد هم بستگی دارد، از ۱۵۰ میلیون تا بیشتر. قرنیه چشم هم همینطور ۱۶۰ میلیون تا بیشتر. فروشندگان هم می‌گویند مخارج بیمارستان و هزینه‌های جانبی هم به عهده خریدار باشد. برخی می‌گویند مدت‌هاست در صف مانده‌اند و خریدار پیدا نمی‌شود. فروشنده کلیه زیاد شده و برخی از فروشنده‌ها هم قیمت پایین‌تر می‌دهند؛ همین هم باعث شده در صف بمانند. بخش مهمی از آگهی‌دهندگان جوان هستند. جوان بودن یکی از امتیازات این معامله است. آنها تاکید می‌کنند که جوانند و کلیه و کبدشان سالم است.”

در همین رابطه به بخشی از گزارش تکان دهنده ای که در وبسایت “فردا” آمده است توجه کنید:

“در فضای مجازی همه چیز پیدا می‌شود. قلب و قرنیه و مغز استخوان. فقط کافی است دنبالش باشید. نمونه‌اش کانالی تلگرامی است با بیش از ۱۴۰ هزار عضو. هم خریدار آنجا حضور دارد و هم فروشنده. تعداد آگهی‌ها بسیار زیاد است. آگهی فروش اعضای بدن با ذکر جزئیاتی، چون سن، جنس، گروه خون و شرایط جسمانی. «بدنم سالم سالمه از پونزده سالگی هم بصورت حرفه‌ای ورزش میکنم آزمایشات و سونوگرافی انجام دادم»، «کلیه آزمایش‌های لازم انجام شده و مدارک سلامت پزشکی وجود دارد.»

برخی هم شروطی را در آگهی نوشته‌اند. اینکه همه هزینه‌های عمل و تست و آزمایش با خریدار است. برخی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که برای فروش عضو به هر نقطه‌ای از کره زمین می‌روند فقط خریدار باید هزینه‌های سفر را بدهد.

قیمت اعضا متفاوت است. از کبد ۲۰۰ میلیونی تا کلیه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیونی. در میان آگهی‌ها، آگهی فروش قلب هم دیده می‌شود. تعداد آن کم است، اما هست.

اما فروشندگان سنتی هم وجود دارند. آن‌ها که روی دیوارِ برخی از بیمارستان‌ها و مراکز پیوند عضو آگهی‌هایی را روی دیوار می‌نویسند. آنجا فقط مشخصات اصلی و ضروری وجود دارد. «فروش کلیه ۲۰ ساله گروه خونی O- شماره …….. ۰۹۳۵» «کبد فروشی گروه خونی A+ و ….» این دیوار‌ها مدام رنگ می‌شود، آگهی‌ها از روی دیوار پاک می‌شود و فقط چند روز بعد مجدداً همان تعداد شماره با همان خطوط روی همان دیوار‌ها نوشته شده.”

حکومت اسلامی ایران فقر و استیصال را بجایی رسانده است که برای فروش اعضا بدن، تهیدستان  صف بکشند و تن خود را به تیغ قصابانی که قسم پزشکی خورده و باندهای مافیایی و دلالان تجارت اعضا بدن بسپارند .

حکومت اسلامی کرامت و غرور انسانی مردم را نقض کرده و جهنمی را در زمین برای بخش بزرگی از مردم جامعه فراهم کرده است .سرنگونی حکومت اسلامی شرط ضروری سلامت جامعه و سلامت و امنیت توده های تهیدست کارگر و زحمتکش است .