حزب کمونیست ایران

پیام کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت فرارسیدن نوروز و آغازسال ۱۳۹۹

کارگران، مردم مبارز ایران!

آمدن بهار و فرارسیدن نوروزِو سال نو را به همه شما عزیزان از صمیم قلب شادباش می گوئیم. به امید آنکه در سال نو همه مصائب و مشکلات گریبانگیر جامعه از جمله آفت ویروس کرونا را به زودی و با خسارت و تلفات کمتری پشت سر گذاریم. نوروز امسال را در شرایطی برگزار می‌کنیم که تحت حاکمیت رژیم اسلامی سرمایه، سفره خانواده‌های ما کارگران و مردم تهیدست امسال خالی تر و بی رونق تر از سالهای گذشته نیز شده است. توان مالی به ما اجازه نداده با خرید نیازهای ضروری و معمول، دلگشای فضای گرم خانواده شویم.

سال نو را به همه عزیزان زندانی سیاسی که به “جرم” دفاع از آزادی و کرامت انسانی و مقاومت در برابر زور گویی و ظلم و ستم و قوانین ارتجاعی، ضد انسانی و زن ستیزانه جمهوری اسلامی به زندان افتاده اند، تبریک و تهنیت میگوئیم. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور با قیام توده های مردم بساط این رژیم جنایتکار برچیده شود، درِ زندانها  شکسته شود و این عزیزان سربلند و پیروز به آغوش همرزمان و خانواده هایشان باز گردند. همچنین با قلبی مملو از اندوه به همه خانواده‌هایی که تا کنون عزیزانشان را به علت ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌اند، تسلیت می گوئیم. همچنین جا دارد یاد عزیز بیش از ١٥٠٠ نفر از انسانهایی را گرامی بداریم که در خیزش آبان ماه بر اثر جنایت هولناک رژیم اسلامی به خاک افتادند، پرپر شدند و به آن‌ها فرصت ندادند بهار دیگری از عمرشان را در کنار عزیزانشان سپری نمایند. به خانواده داغدار آنان و به خانواده ١٧٦ نفر از سرنشینان هواپیمای اکراینی که با موشک های سپاه پاسداران رژیم اسلامی سرنگون شد، تسلیت بگوئیم. بدون شک این خانواده‌ها نیز با درد جان گداز از دست دادن عزیزانشان نوروز و بهار حزینی را تجربه خواهند کرد.

مردم مبارز و آزادیخواه ایران!

خیزش آبان ۹۸ شما زنان و مردان به جان آمده از فقر و تنگدستی و ظلم و ستم و دیکتاتوری و اختناق جمهوری اسلامی که یکباره بیش از صد شهر ایران را در بر گرفت، پیام روشن و شفافی برای سران رژیم اسلامی در بر داشت و کل این حاکمیت را به لرزه در آورد. پیام خیزش آبان به جمهوری اسلامی سرنگونی این نظام بود که آنرا در نمایش انتخابات اخیر نیز با عدم شرکت در آن تکرار نمودید و جمهوری اسلامی را با یک ” نه” بزرگ دیگر از رسیدن به هدف فریبکارانه اش ناکام گذاشتید. کشتار وحشیانه بیش از ١٥٠٠ نفر از مردم ایران در جریان این خیزش با نقشه از پیش طرح شده، بازتاب وحشت سران رژیم از کابوس سرنگونی محتوم شان بود. به همین دلیل تا کنون نیز جرأت نکرده اند آمار قربانیان این جنایت را اعلام نمایند و جنازه هایشان را نیز تحویل خانواده‌هایشان بدهند. این خیزش با شکوه نشان داد که مناسبات این رژیم با مردم به مرز آشتی ناپذیری رسیده است. این خیزش توازن قوا در جامعه را به نفع مبارزات مردم و علیه دشمن یعنی جمهوری اسلامی تغییر داد. اینک سران رژیم می‌دانند بر چه دریایی از نفرت و بیزاری ما کارگران و مردم رنج دیده نشسته اند که هر آن احتمال دارد در امواج توفان سهمگین آن غرق شوند. در این شرایط ابعاد فاجعه بار گسترش شیوع ویروس کرونا و شمار قربانیانی که از مردم ایران گرفته است، بار دیگر ماهیت ضد انسانی جمهوری اسلامی و اوج بی کفایتی و ضعف مدیریتی آن را به همگان نشان داده است. رژیم جمهوری اسلامی از همان ابتدا با رویکرد امنیتی، عامدانه و بطور برنامه ریزی شده و با اهداف حقیر سیاسی حقایق مربوط به انتقال این ویروس به ایران و ابعاد شیوع آن را از مردم پنهان کرد. سران رژیم با این رویکرد غیر عقلانی و ارتجاعی عملا در مقابله با شیوع کرونا اقدام مؤثری انجام ندادند و پدیده شیوع کرونا به یک بحران خارج از کنترل تبدیل شد. سران رژیم با این عملکرد ضد انسانی و جنایتکارانه خود کاری کردند که ایران به یکی از کانون های شیوع این ویروس در خاورمیانه و جهان تبدیل گردد و بعد از کشور چین بیشترین شمار قربانیان را از مردم ایران بگیرد. علاوه بر آن رژیم اسلامی، اکثریت مردم ایران و بویژه کارگران و اقشار تهیدست جامعه را در برابر پیامدهای مخرب اقتصادی بحران کرونا بی دفاع رها کرده است و زندگی آنان را با مشکلاتی بیشتری مواجه ساخته است. تحت این شرایط خواست تعطیلی کارخانه و یا کاهش ساعات کار با پرداخت حقوق و مزایای کامل و تأمین امکانات مقابله با کرونا به یکی از خواسته های محوری جنبش کارگری و محرومان جامعه تبدیل شده است.

اکنون رژیم بیش از هر زمان دیگری در مقابل جنبش عظیم مطالباتی کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه قرار گرفته است. نه توانایی برآورد این مطالبات را دارد و نه راه حلی و پاسخی جز توسل به سرکوب در اختیار دارد. تداوم اعتصابات و اعتراضات کارگران، دانشجویان، معلمان، بازنشستگان و دیگر اقشار جامعه  پس از خیزش آبان به رژیم نشان داد که سرکوب و جنایت نه تنها نتوانست مردم عاصی از فقر و گرسنگی و خفقان را ساکت نماید بلکه آنان را مصمم تر، آبدیده تر و با تجربه تر و آماده‌تر برای رویارویی های بعدی نموده است.  جمهوری اسلامی اینک در شرایط آنچنان ضعیفی قرار گرفته که در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است. اقتصادش بر اثر بحران ساختاری سرمایه داری ایران، تشدید تحریم های بین المللی، دزدی و فسادی که سراپای حاکمیت را در بر گرفته، اختصاص صدها میلیارد دلار به نیروهای امنیتی و سرکوبگر و تحمیل هزینه های سیاست مداخله گرانه در کشورهای منطقه در آستانه افلاس و ورشکستگی قرار گرفته است. در سطح بین‌المللی در انزوای آنچنانی است که به اعتراف خودشان حتی دولتهای باصطلاح دوست هم تمایلی به نزدیکی با رژیم ندارند. در عراق، لبنان و سوریه نیز مردم ستمدیده و مبارز این کشورها جمهوری اسلامی و احزاب فاسد اسلامی وابسته به او را به عنوان یکی از عوامل اصلی جنگ و کشتار و فلاکت اقتصادی خود می‌دانند و مورد تعرض قرار می دهند.

کارگران، فعالین پیشرو وکمونیست!

جمهوری اسلامی اینک در شرایطی قرار گرفته که بنیادهای اقتصادیش در هم ریخته، انسجام درونی خود را از دست داده است، امیدی به بقای خود ندارد. در چنین شرایطی می‌خواهد بار اصلی بحران و ورشکستگی اقتصادیش را با دروغ و حیله و سرکوب به ما کارگران و اقشار تهیدست جامعه تحمیل نماید. در شرایطی که گرانی بیداد می کند، ارزش پول ایران به شدت سقوط کرده است، قدرت خریدی برای مردم حتی اقشار متوسط جامعه هم باقی نمانده است، چرا باید تاوان بحرانهای جمهوری اسلامی را بدهیم و اجازه دهیم رژیم زندگی ما را این چنین در تنگنا قرار دهد؟

در شرایط کنونی آنچه باید مورد توجه فعالین کمونیست جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی قرار بگیرد این واقعیت است که بعد از خیزش انقلابی آبان روند اوضاع به طرف تحول انقلابی سمتگیری پیدا کرده است. خیزش آبان ماه و اعتصابات و اعتراضات و رویداد های این دوره به وضوح نشان می دهد که روحیات کارگران و توده های مردم ستمدیده ایران تغییر کرده و به مرحله تعرض قدم نهاده اند. باید برای ایجاد کمیته های مخفی اعتصاب، کمیته های کارخانه و کمیته های محلات تلاش کنیم. باید زمینه را برای برپائی اعتصابات سیاسی توده ای و سراسری آماده کنیم. باید اتحاد و همبستگی را در میان کارگران و مردم ستمدیده ایران تقویت کنیم. در این دوره بسیار حیاتی است که توده کارگران در جریان کشمکش های طبقاتی با این روح آموزش داده شوند که راه برون رفت از این همه فقر و بدبختی را نه در چهارچوب مناسبات حاکم، بلکه از مسیر یک قیام انقلابی علیه جمهوری اسلامی و نظم سرمایه داری موجود جستجو کنند. متشکل شدن نیروی عظیم و پراکنده ما  کارگران همراه دیگر توده های مردم زحمتکش در سطح سراسری از چنان ظرفیت بالقوه عظیمی برخوردار است که میتواند به تداوم حاکمیت جمهوری اسلامی و نظام سرمایه داری پایان دهد.

به امید آنکه سال نو را با تلاش خستگی ناپذیر برای سازمانیابی جبهه پر قدرت کارگران و مردم زحمتکش و ستمدیده ایران برای نبرد سرنوشت سازی که در راه است آغاز کنیم، بار دیگر فرا رسیدن نوروز و سال نو را به همه شما شادباش می گوئیم.

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

۲۸ اسفند ۱۳۹۸

۱۸ مارس ٢٠٢٠