حزب کمونیست ایران

تبعیض مذهبی در عرصه درمان و پزشکی در ایران

محمد حسین سپهر ، فرمانده قرارگاه کرونا و از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران گفته است : « رئیس بیمارستان  مجاز است با  مراجعه کنندگان بی حجاب برخورد کند و به آنها خدمات پزشکی و درمانی ندهد  زیرا آن شخص در حال انجام یک کار غیرقانونی و جرم است. اگر این روند ادامه یابد از کشورهایی نظیر ترکیه نیز بدتر می‌شویم.»

این پاسدار مسئول خدمات درمانی، افزوده  است:« حکومت اسلامی با شبکه های پیچیده سازماندهی شده بی عفتی و بی حجابی  مواجه است لذا بیمارستان‌ها منتظر دستور نباشند و بنا به فرمان ” آتش به اختیار” از  ارائه خدمات پزشکی به زنان بی حجاب خود داری کنند» .

این موضع و سخنان فرمانده قرارگاه کرونا مشمول جنایات مندرج در کنوانسیون ژنو می‌شود. بعلاوه نقض مستقیم قسم پزشکی است که در آن آمده است : خدمات پزشکی باید بدون درنظرگرفتن سن،جنسیت، مذهب و دین، رنگ پوست و ملیت، نوع پوشش و داشتن عقاید متفاوت ارائه شود. بخشی از  سوگند نامه پزشکی در تمام جهان که بر اساس متن سوگند نامه بقراط حکیم پزشک یونانی در دوهزار و پانصد سال پیش تنظیم شده است چنین است: “هم اكنون كه حرفه پزشكي را براي خود اختيار مي كنم با خود عهد مي بندم كه زندگيم را يكسره وقف خدمت به بشريت نمايم و سوگند ياد مي كنم اسرار بيمارانم را هميشه محفوظ خواهم داشت. دين، مليت، نژاد، عقايد سياسي و موقعيت اجتماعی هيچگونه تأثيری در انجام وظايف پزشكي من نسبت به بيمارانم نخواهد داشت. من در هر حال به زندگی بشر كمال احترام را مبذول خواهم داشت و هيچگاه معلومات پزشكی ام را برخلاف قوانين بشري و اصول انساني به كار نخواهم برد. آزادانه به شرافت خود سوگند ياد می كنم آنچه را كه قول داده ام انجام دهم.”

حاکمان اسلامی که در مراکز درمانی فرماندهان پاسداران را  بر جان و سلامت مردم گمارده اند، آشکارا علیه زنان، اقلیت های دینی و مذهبی، مردم فقیر و تهیدست تبعیض روا میدارند و حتی به متن اسلامی شده و عقب افتاده سوگند نامه پزشکی خود هم وفادار نیستند. حاکمانی که خود مظهر فساد، دو رویی، دروغگویی و رذالت هستند، زنان جامعه را که به قوانین ارتجاعی و تبعیض آمیز اسلامی آنها اهمیتی نمی دهند، با وقاحت به بی عفتی متهم می کنند .

اما واقعیت این است که این تنها حجاب نیست که موجب محروم شدن شهروندان از خدمات پزشکی می شود. بدحال ترین بیماران هم بدون پیش پرداخت به بیمارستان ها راه داده نمی شوند. در بیمارستان های تحت حاکمیت رژیم اسلامی حتی جنازه مردگان را هم برای تسویه حساب گروگان می گیرند.

هم اکنون بر اثر تشدید فقر در میان اقشار کم درآمد جامعه، افزایش سوء تغذیه، شیوع انواع بیماری ها و میزان مرگ و میرهای زودرس، روز به روز بیشتر می شوند. کمبودهای پزشکی و درمانی، افزایش قیمت داروها سرعت این پروسه را بیشتر و بیشتر کرده است.هزینه گزاف خدمات پزشکی، گرانی شدید داروها در کنار گرانی سرسام آور دیگر اقلام مایحتاج زندگی، بهداشت و سلامت عمومی جامعه را به نازلترین سطح تنزل داده و بستر ازدیاد تلفات انسانی و کاهش طول عمر را هموار کرده است. بنا به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی، سطح سلامت و تندرستی در ایران در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد و بر اساس برآورد این سازمان، رتبه سلامت در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در میان ۱۹۲کشور جهان، ۱۲۳ است.

در مملکتی که جان آدمی بی بهاست و جایگاه ارگان های اشاعه خرافه و نیروهای سرکوب برتر از هر ارگان خدماتی است، باید نهادی که تأمین سلامتی و تندرستی مردم را بر عهده دارد عملاً ناتوان از داشتن طرح و برنامه های توسعه تندرستی باشد، باید از سیستم خدمات بهداشتی و درمانی رایگان خبری نباشد، باید بدحال ترین بیمارها هم بدون پیش پرداخت به بیمارستان ها راه داده نشوند و باید بیماران بی پول و بی کس و کار از تخت بیمارستان ها پائین کشیده شوند و به بیرون بیمارستان پرت گردند. بهداشت و درمان رایگان حق مسلم هر شهروندی است.

هیچ کسی نباید بخاطر در دسترس نبودن خدمات پزشکی و درمانی در رنج باشد. تامین بهداشت و درمان رایگان برای کلیه آحاد جامعه، یکی از خواست های همیشگی کارگران و مردم زحمتکش ایران بوده و هست. شایسته نیست هیچ انسانی با محروم بودن از خدمات پزشکی و درمانی در بستر بماند و رنج ببرد و بمیرد.

قدر مسلم این است رژیمی کی فرمانده پاسادارانش به خود اجازه می دهد در کمال وقاحت انسانها را به خاطر حجابشان از حق سلامتی و درمان محروم کند، جایگاهی جز زباله دان تاریخ نخواهد داشت.